Historien begynner egentlig i fjor når undertegnede sitter og fabulerer om neste års utfordringer. Husker da på KOA’s våte drøm om å sykle Jotunheimen Rundt på under 15t 49 min, og sannelig er det jo også påmelding i dag. Hiver seg på PC’en og er klar kl 1200. Her kan man ikke være lat vedrørende påmelding da rittet blir fullbooket på noen minutter. Får plass og kontakter den ensomme Austevolling. Gleden blir stor når han forstår at han ikke blir alene i den norske fjellheimen i juni. Etter hvert greier også Knekten å skaffe seg billett og trespannet er klar for: Jotunheimen Rundt, rittet som anses å være Norges hardeste med sine 430 km fordelt over tre fjell og 4609 høydemeter. Første pulje starter kl 21:10 på fredagen i Lærdal og man sykler gjennom hele natta over Filefjell, Valdresflya og Sognefjellet før man ender opp i Sogndal på lørdagen. Forberedelsene begynner ett par uker før men intens studering av ritt vær og lange diskusjoner hva man skal ha med seg. Bagasje poser kan leveres til arrangøren som legger dem på ønskede matstasjoner. Ikke lett å planlegge for sykling i temperaturer mellom 4 grader og 24 grader. Torsdagen kommer og man begynner å transportere seg nordover. Kongen og Knekten møter KOA på Halhjem før man tar ett lite pitstop på Er Ann kro . Kongen fortærer en bakt potet som skulle vært unngått. Har spist intenst de siste dagene for å fylle opp lagrene og den bacon toppingen er dråpen som fylte begeret. Stinn brakke og mage smerter. Hvordan vil dette gå utover nattsøvn og rittet? Ankommer Aurland camping hvor gutta finner sengene i KOA’s luksuriøse doning. Fredag starter med en god frokost og Kongen er meget optimistisk. Søvnen har vært bra og kroppen er klar. Gutta fortsetter til Sogndal hvor de innlosjerer seg på campinger. Skal sykle en liten tur for sjekk av sykler og noe lunsj. Det er da kongen nesten faller ned fra sin trone. Snakk om dårlige tekniske forberedelser. Først knekter ventil hode og ny slange installeres. Inn mot Sogndal merkes han at kjede glipper også. Hmmmm, ny kassett eneste utvei. Innom Intersport som fikser ny 11-28 kassett mens gutta fortærer en bedre italiensk lunsj. På vei hjem er alt dermed bra igjen. Kongen vil teste kassetten litt ekstra og tar seg en liten ekstra runde og da knaser det. Full stopp i motbakken og triller hjem igjen. Der var kjedelåsen total havarert. Kongen er forberedt på det meste og drar frem 2 nyinnkjøpte låser, og snap så er sykkel race ready igjen. Da er det bare å øse kvar andre opp med race taktikk, mat logistikk, bekledning etc etc. Gutta forflytter seg til Lærdal og plutselig står de på startstreken i solskinnet. Der deler arrangøren gruppa i to etter ordre fra politiet. Ja ja, gruppa er stor nok for det tenker de. Starten går og tempoet settes opp. Rytterne i front har funnet ut at de skal innhente første gruppa. Tempoet er høyt og syklister faller av som rognebær på høsten bak i feltet. Alle våre krigere er med og vi tar inn pulje 1 etter 10 min. Førte utfordring er Filefjell og der kommer man raskt opp i blodrød sone. Må slippe feltet og fortsette i eget tempo. Dette var som planlagt men i ettertid ser man at man skulle latt feltet gått enda litt tidligere. Får kontakt med ett par andre grupper oppover fjellet og det blir dannet en flott gruppe ned fjellet. Rundt Vangsmjøsi sitter Knekten og Vassnes i front og banker watt slik man gjør på TdF. Gruppa strekker seg som en slange og Kongen storkoser seg i tredje posisjon. Etter hvert dannes en rulle som fungerer glimrende inn til Fagernes. Da har vi hatt en snittfart på 36 km/t, og det merkes. Uansett følger vi samme gruppe videre mot Beitostølen. Imponerende så sitter det kun en rytter i front fra Rye som drar hele gruppa opp til Beitostølen. På Beitostølen har vi vår første bagasje utstasjonert og justering av bekledning foretas av noen. Knekten og Kongen er optimistiske for Valdresflya og kjører kort/kort. Don’t change a winning team……… Dessverre mister man feltet her da KOA skal ha saft på flaskene sine. Det var nok like greit da turen hadde begynt å sitte sine sår i beina hans. «Steikje man, krampe i begge beina, står rett ut» Rolig tur over Valdres flya og bare velstand. Begynner nedstigningen til Randsverk og det blir bare kaldere og kaldere. Hva svarte, det skal jo bli varmere når man kommer ned i lavlandet. Knekten loggfører 1,3 grader og begynner å få den store skjelven. Da spør Kongen nonsjalant om han vil ha en jakke. Joda, Kongen sykler i 1,3 grader i kort/kort og har en ubrukt jakke på baklomma. Knekten blir påkledd og turen fortsetter til Randsverk. Hyggelig mottagelse på Randsverk hvor CKH til og med har egen representant bak disken. Like imponerende som myggen der, som var like store og hissige som amerikanske krigs droner. Fortsetter nedover og nå begynner det å ta på. Ble raskt avgjort at her skulle man ha stop på Lom med tilhørende suppe inntak. Deiligt Ut fra Lom og nå venter Nord-Europas høyeste fjellovergang; Sognefjellet. Innover dalen blei en slitsom affære med motvind og 3 ensomme ryttere. Fjellet startet og slutter aldri. Målet var vaflene på Sognefjellshytta men den kom jo aldri. Det viste seg at Kongen hadde utført en matematisk regnefeil på heile 10 kilometer. 10 km ekstra sykling før stop er gale nok, om ikke det også skulle værer 10 kilometer i oppoverbakke ……………….. Serpentin svingene og snøen kom til slutt og det gjorde også vaflene. Toppen av Sognefjellet og toppen av lykke.. Da bar det innover fjellet på deilig nylagt asfalt, men ingen nedoverbakke. Bare de hersene lange strekkene som ble avsluttet med en kraftig motbakke. Beina og motivasjonen begynte nå å bli skikkelig tynnslitt. Etter hvert bar det rett ned til fjorden før man startet turen utover til Sogndal. Undertegnede sleit med å ta føringen og hadde små uggen motivasjon. Han satt og gruet seg til den siste bakken som skulle ta, 5 km og 300 høydemeter. Til slutt kom Brattebakken som den på folkemunne er kledelig kaldt. Vi lå da i en gruppe på 10 stk som ble nøytralisert etter hvert som bakken ble forsert. Kongen kikket ned på klingene sine og så til sin store glede at han var på storeklinga fremdeles. Det var reine amfetaminen i kroppen og gliset var stort. Humøret på topp og banket opp bakken i rein glede. Siste biten inn til Sogndal gikk raskt med Knekten i front og vi alle trillet lykkelig over målstreken samlet. Tredjegangs rytter KOA fikk notert ny personlig rekord og var i strålende humør. I gledesrusen mumlet han noe om «verdens beste hjelperyttere» selv om han benekter dette i dag :-) I målområdet kom det en av deltakerne bort og spurte om KOA hadde gjenno mført. Selvfølgelig var svaret fra oss alle. Lettere sjokkert fortalte han at han hadde snakket med KOA og Knekten på Fagernes. Der var KOA lettere animert og han betvilte at KOA kom til å komme i mål. Da hadde Knekten parert hurtig at det skulle han, han hadde jo Knekten og Kongen til å dra seg til Sogndal. Er det slik dere i CKH gjør det, og vi svarte; Vi gjør det sammen!
1 Comment
Dieselmotoren
5/7/2019 12:50:30
Veldig moro å lese, kjente meg godt igjen 😂😂
Reply
Leave a Reply. |
Details
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
October 2021
Categories |