“Løken og Idioten” Garborgriket rundt er blitt et fast ritt på programmet for flere av klubbens ryttere. Rittet runder i 10 år i år. Fjorårets tur var svært vellykket med en fantastisk stemning. Det samme ble det i år. Vi ble 7 stykk som kjørte i “flågå”. Jeg, Frode Høyvik, Bjørn Erik Fagerheim, Knut Ove Kyte, Einar Kjetland, Sverre Tveit og Ole Iversen. Avreise Shell Aksdal 07.15. Vi må innom Kjetil Toth på Slåttevik for å hente klubbteltet. En viktig del opplegget og alibiet for at vi får parkerer helt inne i start og målområdet. Ved avreise er stemningen svært god. Frode er mest opptatt av at han skal slå alle. Drit i plassering, bare han slår alle kjente. Kjapt inn til Kjetil, jeg og Frode er raskt ut av bilen og får den svarte “sekken” med teltet bak i “flågå”. Vi er i rute og har god tid til ferga går. Vel ombord på båten kommer flere fra klubben. Jostein Torstensbø tar turen ned, bare for turen sin del og blir vår mann å ringe til hvis vi får problemer under rittet. En fantastisk mann som alltid er i godt humør! Trond Jacobsen med flere er også med. Trond skal denne dagen ta farvel med en trofast venn gjennom flere år. Fin flyt ut på motorvegen og vi tar av mot Bryne. Kjetil sender en “kryptisk” melding på FB. “håper det ikke regner”. ??Hææ? Det er meldt ganske så ok vær og det ser nå ut til å lette. Så kommer bildet: Du hendelse som vi lo! “Løken og Idioten” tok med “sekken” med rammen og fikk den i bilen. Taket var det ingen som tenkte på! Det ble mange kommentarer videre på den “feeden”. Fremme ved Vestly barnehage som er startområdet, er Frode kjapt ute for å snakke med de ansvarlige slik at vi kommer inn denne dagen også. Utrolig hvordan den mannen klarer å snakke seg frem her i livet! På plass setter vi opp telt, eller rettere sagt rammeverket til teltet og får på plass “beachflagg”. Det blir en fin “stand” for klubben og mye “lått og løye” før alvoret rundt spesielt dekktrykk blir tema. Ferdig oppsatt stand: Det er ca 450 som stiller til start i jubileumsåret. Fra CKH er vi 10 stk som stiller til start. I pulje 1 går starten ganske rolig opp den første stigningen. Heldigvis! Vi fra klubben var trege til å still opp og må jobbe oss fremover i feltet. Jeg legger meg etter hvert blant de ca 20 første. Einar og Frode er like i nærheten. Siste krysset før første terrengparti kommer en velt. En Sandnesrytter på “slicks” ligger helt innerst og har for stor fart. Han sklir og jeg er bare centimetere fra å gå i bakken med han, men jeg klarer å holde meg på hjul selv om sykkelen hans treffer hjula mine. Frode ligger like bak meg og blir “tatt” og må klikke seg ut av pedalene. Der gikk toget for hans del. Han kommer seg ikke opp i “rett” pulje og blir liggende å taue på alle flater gjennom resten av rittet. I bakkerne kjører de andre på og han må jobbe godt for å holde med i stigningene. En etter hvert ganske sliten kar som kom i mål. Einar slipper unna og det gjelder å finne seg en posisjon før det første terrengpartiet. Uerfaren som jeg er trøkker jeg ikke nok til og går vel inn i skogen som ca nr 25. Det blir da en kamp om å gjøre forbi så mange som mulig der inne. Kommer vel ut som nr 15-16. Kjører da hardt i noen minutter for å tette en luke. Herfra setter gruppene seg. Det blir nå jevnt tempo. Ikke spesielt høyt, men jevnt over bra fart. Ingen vil dra, men her må jeg berømme Anders Farestveit fra TOSK spesielt, for hans vilje til å ta ansvar og drive gruppa. samme innstilling viste han på Hårfagre og Karmøy! RESPEKT! Han er heller ikke nådig i uttalelsene for de som bare ligger på halen. Jeg prøver etter beste evne å bidra det jeg kan uten å tømme meg for krefter. Like før Ålgård setter vi større fart på gruppa men det er få som vil bidra i front, men vi holder gruppa bak på avstand. En beryktet bakke er Fjermestadbakken på grus. Denne er bratt og jeg blir litt for langt bak i pulja til å følge med helt opp. Heldigvis er vi fem stk som slipper. Sølve Skogland er en av oss. Han tar ansvar og organiserer oss i en brukbar rulle slik at vi faktisk henter inn de foran før siste bakke opp mot vindmøllene. Den jobben bør vi være godt fornøyd med! Inn og ned mot mål går det styggfort! Det er en bratt nedkjøring og vi blir sittende på overrøret. Thomas Byberg, og Trond Skaale har fått en liten luke før nedkjøringen og kontrollerer inn spurten om 2. og 3. plassen. Vel i mål kommer kjente på rekke og rad. Spørsmålet som Høyviken er mest opptatt av er om Bjørn Erik kom inn foran han, noe han gjorde. Frode synker litt sammen noen sekunder, som om han må fordøye smerten dette fører med seg, før han er på igjen og i lysende godt humør. Det blir mye mat, drikke og “lått og løye”. Vår eminente hjelpemann, Jostein, måtte i ilden for å hente en av våre. Trond fikk problemer på toppen av siste nedkjøring. Han traff en stubbe. Alle vet med en gang hvilken stubbe det er snakk om. Vi hadde alle merket oss den. Trond viser frem hjelmen og det tydelige beviset på at hjelm redder liv! Den sprekken hadde nok kunne tatt livet av han hvis han ikke brukte hjelm. Trond må innse at han må ta farvel med sin kjære Merida denne dagen, da den er fullstendig kondemnert. Vi pakker sammen og setter kursen nordover igjen. Nok en vellykket tur er over. Resultatene og tidene viser igjen at det er mange ryttere i klubben som har jobbet godt denne vinteren også!
Takk for for en fantastisk tur! Hgsd-Sauda neste! Resultater fra våre ryttere:
0 Comments
Leave a Reply. |
Details
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
October 2021
Categories |