Rittrapport Lysebotn - Bryne For litt tyngre ryttere er Lysebotn-Bryne en skummel tanke å melde seg på. Starten går rett inn i en bakke på 1000 høydemeter med påfølgende 135km tempokjør. CK Haugaland stilte mannsterke med 12 ryttere. En imponerende gjeng som kommer til å vise gode resultater!:) Hvis vi tar med at det var flere fra HTK så var Haugalandet svært godt representert! CKH-bataljonen møttes i Stavanger på fredagskvelden der det var bestilt bord på Al Forno der det ble pasta og pizza. Enkelte byttet på rettene og noen spiste opp andres rester. Spesielt Trond var aktiv på dette og hadde ingen betenkeligheter med at covid-19 regjerte for fult i distriktet. En av de store samtaleemnene er hvor mye drikke en må ha med seg. En vanskelig vurdering, der mange havner på rundt 2.5 liter drikke. For min del blir det for lite. Lørdag morgen var det oppmøte i resepsjonen på Skagen hotell kl. 06.30. Siste frist for ombordstigning i båten var 07.10 selv om båten ikke gikk før 07.30. Kjetil og Frode hadde vel oppmøte rundt 04.00 for å være sikre på at de ikke ble for seneJ. Ombord i båten ble hele CKH-gjengen samlet fremst i båten, der vi fikk vist et meget godt samhold og godt humør. Vil tro det var mange som misunnet oss dette der mange fra samme klubb satt spredt rundt på forskjellige plasser. En stor takk til spesielt Kjetil for å organisere det slik at det ble en klubbtur ut av det! Vel fremme i Lysebotn var været virkelig med oss. Fin temperatur og skodden som lå lengre ute i fjorden hadde sprukket opp. Bakken ligger godt i skyggen så frykten for at serpentinersvingene oppover skulle bli en smeltedigel ble heldigvis ikke en realitet. På grunn av en ulykke i forbindelse med Thorxtri som startet tidligere om morgenen, ble starten utsatt med 30 min. Ingen krise, men nok til at det var mange som begynte å bli ekstra utålmodig. Mange CKH’erer samlet seg langt fremme på startstreken. Morten stilte seg opp først og helt fremst med 7-8 av oss andre like bak. Mikal Iden snek seg også inn fremst etter hvertJ Noen fordeler skal en vel ha når en er en av de store favorittene til å vinne rittet. Starten går uten et veldig tempo. Bakken vil splitte feltet uansett, så ikke vits i å gi for mye gass. I starten av bakken er det mange som venter på at noen setter fart. Morten med en 6-7 andre ryttere setter fart. Mikal Iden hiver seg på. Einar gjør det samme. Det går ikke mer en 2-3 minutter før Einar kommer bakover og har null futt igjen og er nærmest sprengt og siger lengre og lengre bak i feltet;) Jeg velger å holde igjen og rett og slett kjøre på watt i håp om at det vil holde til å topp 15-20 på toppen av bakken. Jeg blir liggende som første mann bak tetgruppa hele vegen. En etter en faller av bak meg. Det føles godt, samtidig som jeg har full kontroll på intensiteten og er rimelig sikker på å holde helt opp. En etter en faller også av i tetgruppa og mot slutten er det kun fire foran meg. Jeg ser under vegs at Morten prøver seg på et «rykk» men det holder ikke. Etter hvert får Mikal Iden og en liten luke som blir til 45 sek ned til Morten og sistemann i front. Jeg er knappe 45 sek bak der igjen på toppen. Jeg er da helt alene og blir kjørende solo til godt ut i nøytral sone. Her roer jeg litt ned i håp om at noen tar meg igjen slik at vi kan danne en gruppe. En kar fra Bryne og en fra Klepp henter meg ganske raskt inn i nøytral sone og Brynekaren vil sette fart for å kunne hente inn teten. En taktisk brøler skal det vise seg for min del. Først henter vi Morten noen kilometer senere før vi henter teten inn akkurat i det lyskrysset bikker over til grønt og Mikal Iden får en overraskelse av at jeg kommer susende opp på siden av han med mine rosa sokker i det vi kommer inn i tidtakersonen igjen. Vi blir en gruppe på åtte mann som holder høy fart nedover Sirdalen og helt til Byrkjedalstunet. Jeg føler bein og kropp er helt sykt gode og har en meget god følelse der vi holder høyt tempo og stemningen er god, spesielt på oss tre haugalendinger som ligger i rulla. Allerede på dette strekket er det helt tydelig at mr. Iden har dagen da han er i «showoff» modus og jeg skjønner at allerede her har han full kontroll på seieren. 4-5 kilometer før bakken ved Byrkjedalstunet begynner jeg å kjenne noen kjente rykninger i beina… Faen også! Kramper! Helt ut av det blå! Jeg skjønner ikke hvor de kom fra, jeg trodde jeg hadde drukket greit, men det stemte ikke. Jeg begynner å drikke det meste av den drikken jeg har igjen for å prøve å stoppe krampene, men for sent. Opp bakken i Byrkjedal setter noen til med ett rykk og jeg klarer ikke følge da krampene slår til. Jeg kjemper desperat i mot, Jeg ser «døden i hvitøyet», men toget går og jeg må kjempe meg oppover en stund før jeg får kontroll på krampene. Tiden opp til Gloppedalsura blir ganske ok og jeg klarer å hente inn karen fra Klepp og unge lovende Gilje fra Sandnes SK. Jeg får karret til meg en liten flaske fra en langer fra Sandnes og må klare meg med den flasken de siste 5-6 milene. Det desperate forsøket på å stoppe krampene gir heldigvis resultater etter hvert, men ikke mer enn at de er under kontroll og muskulaturen er kjørt etter heftige rykninger og jeg må kontrollere kjøringa videre inn mot mål. Farten går ned da vi kun er tre stk som delvis klarer å dele på føringer og de siste 5 milene blir ikke den samme opplevelsen som jeg hadde de første 10. Da er det kampen om å komme til mål som er i fokus. Slaget er tapt plasseringsmessig. Bjørn Erik, Einar og Kjetil slår meg også og jeg havner litt ned på resultatlista. Jeg har et problem med kramper når jeg ikke får nok veske, det må jeg bare innse. Ekstremt surt, men ingenting å gjøre med nå i ettertid. Vinner, Mikal Iden gjør meg oppmerksom på, at som klubb gjør CK Haugaland en fantastisk jobb og vi «vinner» nok den kampen rimelig klart! En stor seier for klubben i vårt hjerte!:) Et kjekt ritt som det absolutt frister å kjøre igjen! Takk for turen folkens og for de som ikke var med, neste gang! :) https://tourdesfjordsexperience.no/resultater/ Rune Vidar
0 Comments
Leave a Reply. |
Details
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
October 2021
Categories |